Het gelukkige toeval van de volstrekte machteloosheid (Peter Terrin, Monte Carlo)

In Monte Carlo beschrijft Peter Terrin de heldendaad van een automonteur die in de baan van het vuur springt en verhoedt dat het beeldschone gelaat van een jonge filmster wordt verbrand, maar niet wordt erkend. Terrin laat in dit boek de achterkant van het gelijk zien, dat wil zeggen de spaanders die noodzakelijkerwijs moeten vallen om het werk van de mediacratie – van Monte Carlo tot De wereld draait door – tot stand te brengen en in stand te houden. Tegelijkertijd laat het boek zien dat de volstrekte machteloosheid van de vergetenen niet perse negatief hoeft te zijn. Terwijl het toeval wil dat de monteur zijn leven lang het ongeluk van zijn miskenning moet smaken, voert Terrin een ander vergeten personage op die zijn succes juist aan een dergelijk toeval dankt; de fotograaf die jaren later, als de filmster alsnog verbrandt bij een autocrash, door een gelukkig toeval van volstrekte machteloosheid de beeldbepalende foto’s schiet die de mediacratie nodig heeft om te kunnen blijven schitteren. Daarmee verschuift de aandacht van de volstrekte machteloosheid naar het gelukkig toeval dat ons denken en doen omgeeft.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s